Zit er een film in mijn verhaal?

Je verhaal verfilmd zien worden is een droom van veel schrijvers, maar vaak lopen droom en realiteit bij een eerste poging hard tegen elkaar aan. Voor het schrijven van een filmscenario is behalve het talent van een storyteller ook een specifiek vakmanschap nodig. Hieronder een paar antwoorden op vragen die we vaak tegtenkomen.

1. ‘Iedereen zegt dat mijn verhaal zo filmisch is.’

Als een auteur in staat is sterke beelden op te roepen, zegt dat vaak iets over een bloemrijke schrijfstijl. Scenarioschrijven is een ander vak. Je communiceert in een scenario vooral met vakgenoten die jouw blauwdruk verder moeten vormgeven. 

2. ‘A good story, well told’

Scenarioschrijven is een vak dat geleerd kan worden door opleiding en beoefening, zeker door mensen met storytalent. Bedenk dus goed of je jouw verhaal wilt ontwikkelen tot scenario of jezelf wilt ontwikkelen tot scenarioschrijver.

3. 'Wat is de kans dat ik aan de bak kom als scenarioschrijver'?

Er zijn in Nederland veel meer scenarioschrijvers dan dat er films of televisieseries gemaakt kunnen worden. Die druk op schaarse middelen is nog groter dan op de literaire markt. Tegelijk zijn regisseurs en producenten onverminderd op zoek naar goede scenaristen en urgente verhalen voor kwaliteitsfilms voor een groot publiek. Je moet als schrijver behalve over talent beschikken over veel doorzettingsvermogen en een olifantenhuid. 

4. Hoe begin ik in deze voor mij totaal onbekende wereld?

Een kant en klaar script schrijven en opsturen werkt niet in Nederland. Schrijf een gelaagde one-pager en zoek gericht naar een producent die bij je idee past. First time writers krijgen vrijwel nooit de kans (lees: geld of vertrouwen) om meteen een speelfilm te schrijven. Er zijn maar weinig producenten die zelf investeren in de ontwikkeling van een script. Zeker van beginnend talent. Begin met het realiseren van een korte film.

5. Wat voor soort document moet ik opsturen?

Producenten en regisseurs zijn op zoek naar een urgent of meeslepend verhaal en pas in tweede instantie naar een goed scenario. Daarbij komt dat lezen geld en tijd kost, dus hou het kort. Beschrijf je plan in een document van één tot vier pagina’s, met daarbij vooral de toelichting waarom jij degene bent die dit verhaal moet vertellen. En bedenk ook wat jouw rol wordt als je niet zelf het scenario kunt schrijven. 

6. Bij wie moet ik zijn?

Zoek een regisseur of producent van wie je denkt dat die bij je idee past. Kijk op de aftiteling van een film die je aanspreekt. Bel eerst om erachter te komen bij welke persoon je moet zijn. Zorg dat je je verhaal in een paar zinnen kan pitchen en opschrijven. Zorg dat je weet wat je doel is, bijvoorbeeld: gelezen worden, feedback, tips, een lead naar een potentiële creatieve partner of een uitnodiging voor een gesprek. En niet: mijn idee verkopen.

7. Hoe weet ik of mijn idee goed genoeg is?

Pitch je verhaal zo vaak mogelijk aan mensen van wie je een eerlijke en kritische reactie mag verwachten. Niet aan iemand die enkel aardig tegen je wil zijn. Je ontdekt dan vanzelf de sterke en zwakke plekken. Werk tegelijk aan je presentatie: zorg dat de lezer van je synopsis vanaf het begin dezelfde ervaring heeft als de toekomstige filmbezoeker. In je presentatie krijgt de lezer al een idee van je kwaliteiten en je signatuur als scenarioschrijver.

8. Hoe zorg ik dat mijn idee niet wordt gestolen?

Jouw fascinatie en invalshoek maken een filmplan uniek. Concurrentie zit ‘m vaak in de arena die je kiest, maar niet in de personages of het verhaal. De kans dat je plan beter wordt van feedback die je krijgt is vele malen groter dan het gevaar dat iemand er met je idee vandoor gaat.

9. Kan ik een scenarioschrijver inhuren?

Goede scenarioschrijvers werken nooit gratis. Wel investeren ze tijd in ideeën die later werk en geld opleveren. Bedenk wat je doel is. Wat investeer je en wanneer krijg je dat terug? Voor een speelfilm moet je iemand zoeken die ervaren genoeg is om een speelfilm te schrijven, diegene moet ook nog zin hebben om met jou te werken aan dit verhaal, én zicht hebben op financiering van het project.

10. Word ik rijk van scenarioschrijven?

Nederlandse scenarioschrijvers horen bij de slechtst betaalde scenarioschrijvers van Europa. Schrijven voor televisie betaalt vaak beter dankzij de revenuen achteraf. Je drijfveer moet niet geld zijn, maar de noodzaak om een bepaald verhaal te vertellen.

Lees ook:
Boekverfilming

AdminEdit Page